PRETRAŽI
INTERVJU

Nova proizvodno poslovna hala za 25 godina uspješnog poslovanja

U godini kada obilježava 25 godina uspješnog poslovanja, renomirana karlovačka tvrtka Reta ovih dana otvorila je novu proizvodno poslovnu halu koja je smještena u Poduzetničkoj zoni na Ilovcu.

Sama proizvodna hala ima 5.500 kvadratnih metara, a kompletno uređeni prostor 10 tisuća kvadratnih metara. Radi se o investiciji od 42 milijuna kuna, od čega je EU udio u financiranju projekta  11,8 milijuna kuna. Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog fonda za regionalni razvoj. Svrha projekta jest povećanje konkurentnosti tvrtke Reta d.o.o. kroz širenje ukupnih kapaciteta, tehnološku optimizaciju proizvodnje te edukaciju i usavršavanje djelatnika za rad na novim strojevima.

Reta d.o.o. se bavi proizvodnjom i distribucijom žičanih proizvoda (čavli, ogradna pletiva) aluminijskih i građevinskih okova za prozore i vrata te prodajom kompletnog asortimana građevinskog materijala, keramičkih pločica i kupaonske opreme. Reta je 2002. godine kupila Že-Če, jednu od najstarijih metaloprerađivačkih tvornica u Hrvatskoj. Na čelu tvrtke od 2011. je direktor Marko Kalčić koji nam je rekao nešto više o samoj investiciji kao i planovima i budućim projektima tvrtke.

M.K.: Na ovom projektu radilo se dosta dugo, sada već četiri godine jer su postojale razne faze. Cijeli projekt je ovisio o našim prethodnim akvizicijama, gdje smo tvrtki Kelteks prodali naš stari pogon Že-Če koji se nalazio u Maloj Švarči 155. Nakon konzultacija sa suvlasnicima odlučili smo da novac koji smo ostvarili prodajom prostora zajedno sa novcima koje smo imali iz prijašnjih godina, kreditnim sredstvima banaka i fondova Europske unije, usmjerimo u izgradnju jednog novog suvremenog proizvodno poslovnog objekta koji se nalazi na Zagrebačkoj 15K na Ilovcu.

Sam kompleks sastoji se i od uredskih prostora u koje će se preseliti kompletna komercijala, odjel razvoja i rukovodioci proizvodnje konačno objedinjeni na jednom mjestu, što donosi kvalitetniju komunikaciju te brži i dinamičniji poslovni proces. U tom sklopu se ujedno nalazi i proizvodnja okova za vrata i prozore, koja bi u budućnosti trebala dobiti još jednu veću dimenziju. U zadnje tri godine razvijali smo našu bravu za vrata, cjenovno više-manje ekonomskog razreda, a sada bi trebali dalje nastaviti razvoj i na magnetnim bravama te nizu drugih proizvoda. U tom sklopu smo uveli i implementirali našu proizvodnju predmeta od žice što se najviše odnosi na proizvode kao što su čavli, paljena žica, ogradni sistemi, te svjetlo vučena žica…Ti su proizvodi dobro poznati i zastupljeni kako na tržištu Hrvatske tako i šire, uglavnom proizvodnju smo modernizirali, povećali smo kapacitete i nadamo se skorom aktivnijem uključenju na zapadno europskom tržištu. Cilj nam je kontinuirano povećati izvoz kako bi stvorili sigurnost i stabilnost.

Poradit ćemo još i na plasmanu naših proizvoda kako na hrvatskom tržištu tako i na tržištu BiH gdje smo zaposlili komercijalnog predstavnika. Slovenija je tradicionalno naše tržište gdje svake godine imamo rast, želimo kvalitetnije obraditi tržište Crne Gore, Kosova i Makedonije, a tu je i tržište Srbije. Prisutni smo na njemačkom i austrijskom tržištu, ali sve do sada smo radili sramežljivo jer zadnjih godina smo bili u procesu laganog gašenja proizvodnje i čekali smo preseljenje pa nismo imali dovoljno kapaciteta za zadovoljiti sve potrebe tržišta. Čim kapaciteti budu povećani sigurno ćemo se bezbrižnije usmjeriti prema ostalim tržištima.

Imamo ozbiljnu implementaciju softverskih rješenja za upravljanje poslovnim procesima. Mi smo prije imali dva sustava upravljanja, jedan je bio za proizvodnju, a drugi za trgovinu. Krajem 2016. započela je provedba projekta „Optimizacija i integracija ključnih poslovnih procesa kroz uvođenje naprednog ERP rješenja“ što je činilo ulaganje u nabavu i implementaciju ERP poslovnog softvera te nabavu i implementaciju SQL servera te nabavu i instalaciju IT hardverske opreme. Taj sustav bi nam sada trebao dati kvalitetnije i konsolidirane izvještaje. Završetkom ove investicije kompletna proizvodnja se seli na ime Reta. Koliko god smo se trudili i borili tijekom svih ovih godina da sačuvamo ime i tradiciju Že-Če-a, moramo krenuti u modernizaciju i prilagoditi ponudu suvremenom kupcu, jer baš i ove godine kada smo izlagali u Beču na sajmu Bauen & Energie Wien jedna od velikih stvari koja nam se dogodila je da u neposrednim kontaktima sa partnerima vidimo da bez obzira na kvalitetu proizvoda, sam naziv Že-Če je dosta neprihvaćen pa čak ide do toga da stvara određenu averziju. Planiramo uložiti puno truda u brandiranje i prezentaciju naših proizvoda kupcima i potrošačima.

Što se tiče samog ŽE-ČE-a zadržat će se brand i ime, ali neće se toliko baviti proizvodnom djelatnošću baš iz razloga optimizacije ljudi i troškova kako bi dobili sinergiju ljudi.

Vidjet ćemo kojim tempom će sve ići i razvijati se, na prvom mjestu planiramo postaviti proizvodnju i uhodati je da sve funkcionira, zatim se kompletna uprava, financije, odjel metala komercijala i skladište metala sele u novi prostor.

Na staroj lokaciji Zagrebačka 37 u Karlovcu, ostaje maloprodaja građevinskog materijala i komercijala veleprodaje građevine. Iz godine u godinu taj segment usluge poboljšavamo jer nastojimo pružiti našim kupcima kompletnu podršku pri gradnji, bez obzira radi li se o klijentima maloprodaje koji povremeno kupuju građevinski materijal ili su to naši partneri graditeljske tvrtke i obrtnici koji su izvođači radova. Imamo educirane i iskusne ljude i naši kupci uvijek dobiju pravodobnu i kvalitetnu informaciju ili savjet, preporuku oko izvođača radova te besplatnu dostavu koja će mu zasigurno olakšati kupnju.

Često se ponavljam u isticanju naše radne filozofije, a to je da gorčina loše kvalitete ostaje u ustima dugo nakon što je slatkoća niske cijene zaboravljena. Građevinari su navikli na ovu lokaciju i sada imamo prostora kako bi se ta maloprodaja još više razvijala i prostorno proširila. Možda u nekoj daljnjoj budućnosti nađemo još neki atraktivniji prostor u sklopu zone Ilovac ili u gradu Karlovcu, no za sada ostaje ovako.

 

S obzirom na sve veći interes za povlačenje sredstava iz EU fondova, poduzetnicima su svakako korisne sve informacije o natječajima. Uspjeli ste ostvariti poticajna sredstva iz europskih fondova, kako je taj proces funkcionirao?

M.K: Koliko god bio težak put za dobivanje sredstava, mislim da svim poduzetnicima novac iz europskih fondova u sadašnjim gospodarskim okolnostima mora biti veliki motiv. Radi se o jednom dosta zahtjevnom procesu, moram istaknuti kako smo uspjeli zahvaljujući što su tijekom provedbe kontinuirano bili uključeni i naši djelatnici iz financija, zatim Alen Belavić kao koordinator projekta i angažirana je vanjska konzultantska tvrtka Sense Consulting zbog kojih je taj proces bio puno lakši i kvalitetniji te u krajnjem rezultatu za Retu uspješan… Potrebno je puno discipline zbog same kompleksnosti i zahtjevnosti. Važna je i edukacija poduzetnika za EU fondove koja je kvalitetna, ali mislim da bi tih edukacija trebalo biti još više i kako bi se u sam proces trebala uključiti i cjelokupna zajednica jer će onda i samim investitorima biti lakše kod pregovaranja i izvođenja projekta. Jedna od dobrih stvari je u tome što smo objekt gradili u poduzetničkoj zoni i to je znatno ubrzalo realizaciju investicije. Struktura financiranja i sama investicija je pomno rađena, pazili smo na sve i kako opstati i kako sve obaveze na vrijeme vraćati. Uvijek trebate biti na oprezu i u slučaju da se obistini realno povećanje prometa, mi ne bi trebali imati nikakvih problema. Ovom investicijom otišli smo korak više, pojačali proizvodne kapacitete, no ne znamo kakvo je tržište danas, euro stalno pada što je za izvoz krajnje nepovoljno, isto tako pitanje je ulaska RH u eurozonu, tu je i veliki problem koji imamo svi u poduzetništvu – sve se događa od danas do sutra, mi radimo planove na 10 godina kao i ova investicija, i vjerujem da će se mnogo toga promijeniti i dogoditi što mi danas nismo mogli ukalkulirati i planirati. Prošla poslovna godina bila je jako dobra i bilo smo zadovoljni u svemu s obzirom na preseljenje i sve faktore oko ove investicije.

Što je presudilo da dobijemo sredstava, gledale su se prethodne godine poslovanja i na koji način smo poslovali, gledala se neka naša realna procjena poslovanja u budućnosti, što kratkoročno, što dugoročno, poslovni plan samo je jedan segment. Da smo se odlučili samo na izgradnju zgrade ta priča ne bi držala vodu, no mi smo odlučili držati korak s novim tehnologijama uz kupnju novih strojeva koje će nam donijeti veće uštede u proizvodnji, te uz koje ćemo postići veću tržišnu konkurentnost i u konačnici dovesti do otvaranja novih radnih mjesta.

Poruka na kraju.

M.K.: Svaka investicija svojevrsni je rizik koji poduzetnik preuzima na sebe i ništa vam nitko ne garantira, niti uspjeh niti neuspjeh. Perspektivu razvoja vidim u ulaganjima i mislim kako bez nekog zdravog rizika, hrabrosti, investicija i ulaganja kako u ljude tako i u tehnologiju, nema napretka. Mi kao tvrtka kada smo prodali prostore nismo taj novac zadržali za sebe, već je odlučeno kako ćemo dalje investirati u proizvodnju koju namjeravamo podići kako u obujmu, tako i uvođenjem inovativnih i tehnološki zahtjevnijih proizvoda.

Godine će pokazati da li smo imali pravo, radi li se o dobroj ili lošoj odluci, no mislim da je poduzetnički važno nekad riskirati i odvažiti se na takav korak. Čim ulažete privlačniji ste drugima, mijenja se percepcija i u vašoj lokalnoj sredini, vidimo pozitivne pomake. I nadalje ćemo ulagati u edukaciju djelatnika i težiti k tome da u sljedećih 10 godina napravimo tvrtku koja će se kontinuirano razvijati i uvoditi nove proizvode. Reta d.o.o. trenutno sada ima zaposlenih 45 djelatnika plus dodatnih 20 što je 65, s tim da je u planu novo zapošljavanje poslije 2018. godine. Bez investicija nema ni novih radnih mjesta.

 

Goran Korać

Podijeli:
  • googleplus
  • linkedin
  • mail

Autor: promogradnja