PRETRAŽI
INTERVJU

Ulaganje u dizajn se uvijek isplati

Intervju: Ada Kezić

Kako bi postali društvo stvaranja potrebno je aktivirati i uvažiti najvrjedniji ljudski potencijal i resurs, a to su kreativnost i inovativnost. U ovom broju dizajnerica Ada Kezić, autorica hvaljenih projekata i dobitnica brojnih dizajnerskih nagrada za realizirane projekte, priča o stvarima koje je inspiriraju, načinu na koji gleda na struku te situaciji u zemlji što se tiče dizajna.
Pri svakom susretu sa Adom Kezić, nemoguće je ne osjetiti pozitivnu energiju i entuzijazam kojom zrači jer svojim društvenim angažmanom i nesebičnim radom učinila je veliki posao na afirmaciji hrvatskog produkt dizajna kroz rad u ZzID (Zajednici za ind. dizajn pri HGK), Zagreb Design Week-u, Design Zoni Ambiente, HDD (Hrvatsko dizajnersko društvo) te ULUPUH-a sekciji za produkt dizajn i od nedavno članstvom u HZSU-u. Ada Kezić zadire u mnoga područja dizajna od industrijskog produkt dizajna, dizajna interijera, poslovnih i izložbenih prostora i eksterijera, uz to se još bavi grafičkim dizajnom, voditeljica je raznih radionica na temu produkt dizajna, kao i voditeljica natječaja ili član žirija te aktivno sudjeluje na raznim predavanjima i panelima.

Unatrag nekoliko godina došlo je do osjetnog pomaka na domaćem području dizajna, kojeg naši dizajneri sustavno i kvalitetno predstavljaju hrvatskom gospodarstvu i javnosti. Kako vi gledate na to stanje? Što se promijenilo kod vas u zadnjih pet godina?
A.K.: Možda se malo promijenilo od našeg posljednjeg intervjua. Kada se radi o produkt dizajnu proizvođači su ipak postali svjesniji potrebe za dizajnom i puno je više suradnji pokrenuto. Vidi se jedan pozitivni pomak u zadnje dvije godine i ono što me veseli je nicanje novih tvrtki i brandova sa inovativnim dizajnom. Jedan od većih izazova koji predstoji produkt dizajnerima jest održati dostignuti standard, tržište je na početku i svakim danom postaje sve kompetitivnije, a to će u konačnici i dovesti do jasne profilacije samih dizajnera. Na svjetskoj sceni moći ćemo konkurirati jedino sa kvalitetnim, funkcionalno dizajniranim proizvodom i po mogućnosti ekološki održivim proizvodom. Edukacija o dizajnu bi morala obuhvatiti cjelokupni odgojno-obrazovni sustav, čime bi se stvorili temelji za daljnje školovanje dizajnera, ali i obrazovanu publiku koja razumije značaj dizajna.
Moj namještaj se proizvodi u malim serijama, osobno sam započela suradnju sa više različitih proizvođača, neke su više, a neke manje uspješne. Razvoj novog proizvoda je dugotrajni proces.
Od 2013. imam vlastitu tvrtku koja ima tim dizajnera, arhitekata, inženjera i proizvođača s kojima surađujem i nudimo multidisciplinarni pristup i sveobuhvatne koncepte uz razradu ideja koje se realiziraju u izvanredne proizvode ili projekte kroz kreativnu sinergiju ovisno o njihovoj raznolikosti. Uvijek sam naginjala organskom dizajnu i arhitekturi i kako sam prije radila za druge proizvođače namještaja koji su prvenstveno radili sa pločastim materijalima, bila sam osuđena na ravne linije, ali mislim da se u ovih zadnjih 5 godina vidi pomak prema zaobljenim linijama. Posebno me veseli kako su sada opet u trendu mekane, zaobljene linije uz korištenje prirodnih materijala. Naravno uvijek postoje oni koji će voljeti ravne linije, bez boja (crno, sivo, bijelo), no preporuka je da ipak treba težiti toplim bojama i prirodnim materijalima kako bismo oplemenili prostor u kojem živimo.
Divim se Karim Rashidu koji je prepoznatljiv po suvremenim idejama i konceptima, amorfnim oblicima i kombinacijama živih i fluorescentnih boja koje prožimaju svaki njegov rad, bilo da se radi o komadu namještaja, uporabnom predmetu ili interijeru. On se ne ustručava upotrijebiti boje, on pršti sa bojama i to jednostavno oduševljava. Tome bi trebao težiti svaki dizajner. Prečesto dizajneri i arhitekti koriste crnu, bijelu, sivu, antracit, eventualnu tu i tamo crvenu što je klasična primjena „ne-boja“ koja funkcionira i prolazi, ali pravo umijeće i znanje je znati, staviti jarke ili pastelne boje, te ih primijeniti u interijeru ili eksterijeru.

© Dražen Lapić – Piazza luce

Stremljenja modernog čovjeka su da što manje našteti prirodi i okolišu kroz svoje postojanje te da svaka proizvodnja bude održiva koliko je to najviše moguće. Upravo je i Vaš poseban interes prema ekološki osviještenom dizajniranju namještaja.
A.K.: Prirodni i ekološki materijali su me oduvijek privlačili. Predmeti su tu da nam služe i da se što jednostavnije možemo njima koristiti. Uvijek počinjem od funkcije, tražim da sam proizvod nema samo jednu funkciju, nego ako je moguće više funkcija, kako bi se mogao koristiti na različite načine te da je napravljen od materijala koji su prirodni i jednog dana kada mu istekne vijek da ga se može reciklirati i upotrijebiti u neku drugu svrhu ili da ga se može lako obnoviti.
Zato volim raditi sa drvom koje ima finoću, toplinu, mističnost i podatnost. Svoje drvene proizvode tretiram ekološkim uljima, želja mi je kako bi korisnici tog predmeta ili komada namještaja sami ga mogli popraviti i obnoviti. Volim slavonski hrast, nekako sam ga najčešće koristila s obzirom na ovo naše podneblje, no rado primjenjujem i plemeniti orah ili malo jeftiniju varijantu jasen.
Realizirala sam i sistem modularnog ekološkog namještaja pod nazivom „Lako“ a dobio je naziv zato što se „lako“ slaže. Svaki korisnik ga može sam lako i brzo složiti bez problema, nema vijaka, metalnih okova, spajanje elemenata je po principu „utor i pero“, zapravo se koriste letvice koje se stavljaju u utore na policama, leđima i okvirima i time se dobiva kompaktna cjelina.

© Dražen Lapić – Podna lampa „Kala7“

Imate dovoljno iskustva na hrvatskom tržištu, kao i s domaćim kupcima. Postepeno se razvijate i rastete, danas imate i svoj studio?
A.K.: Ne mogu reći da je moj put bio lagan. Sve što sam postigla, postigla sam sama svojim upornim radom. Izazovno je biti poduzetnik. Imaš svoju slobodu, ali ne znaš što će biti sutra, ima perioda kada je teško u smislu da neki projekti zastanu a u drugom trenu istovremeno se radi na par projekata. Svakako treba planirati unaprijed i znati dobro rasporediti sredstva. Idem malim koracima naprijed, nikada ne hrlim, tako da danas imam svoj mali studio gdje jedan dio služi kao showroom gdje se mogu vidjeti moji produkti, i naravno tu je i ponuda tvrtke MS&WOOD čiji sam zastupnik.
MS&WOOD prati svjetske trendove i koristi ekološke materijale u površinskoj obradi. Radi se visokokvalitetnom dizajniranom namještaju koji je sa svojim proizvodima osvojio velik broj prestižnih svjetskih dizajnerskih nagrada za suvremeni i inovativni dizajn. Njihove stolice i stolovi se rade iz cjelovitog drva, koje imaju svoj potpis, svaki komad je posebno dizajniran i za sve je korištena vrhunska tehnologija od CNC obrade pa do završnice samog finiša – ručne obrade. Svakom komadu namještaja se pristupa sa ljubavlju i pažnjom kako bi se dobio produkt maksimalne kvalitete i oblikovno gledano vrhunskog dizajna. MS&Wood već 3 godine predstavlja svoje proizvode na hrvatskom tržištu.
Ostali dio prostora je onaj kreativni dio gdje se radi i stvara. Moj studio se nalazi u zagrebačkom kvartu Gajnice koji je izdvojen od užeg gradskog sjedišta, miran je i pun zelenila i samim time mi pruža svakodnevni mir koji mi je potreban za kreativni rad. Uz znanje, kreativnost, rad i upornost, uspjeh i priznanje dolaze sami po sebi.
U prošlom intervju odgovorili ste mi da je „simplicity“ odrednica vašeg stila. Ima li tu kakvih promjena?
A.K.: I dalje se držim mota „simplicity“ zbog toga što najjednostavnija rješenja uvijek ispadaju i najbolja. Gledano iz bilo kojeg kuta, ekonomskog, funkcionalnog ili estetskog, što je nešto jednostavnije uvijek bolje izgleda i mislim da je oku prihvatljivije. Trudim se definitivno raditi što jednostavnije proizvode, gledajući i tehnološku pozadinu proizvodnje kako bi to što radim bilo što jednostavnije, iskoristivije u proizvodnji. Time dobivamo kvalitetne ekološke i samoodržive proizvode. „Simplicity“ ostaje moj zaštitni znak jer volim jednostavne i funkcionalne stvari koje služe ljudima.

MS&WOOD – Primum kolekcija

Kako je nastao ETO brand? Nerijetko je dosta nezahvalno kada više dizajnera djeluje pod jednim imenom, no vi ste se do sada pokazale iznimno složne. U čemu leži tajna dobrog profesionalnog poslovnog odnosa u svijetu dizajna?
A.K.: Krenulo je zapravo iz nekakve moje osobne potrebe, s obzirom da sam pretežno u namještaju, a to su većinom veliki i teški produkti iz cjelovitog drva pa sam zaključila kako se trebam okušati u izradi manjih stvari. Cilj mi je bio stvoriti prepoznatljive proizvode za svakodnevnu uporabu u kućanstvu kako bi nepretencioznim i razigranim oblikovanjem unijela radost u domove naših kupaca. Krenula sam od različitih daščica za kućanstvo, podmetača za čaše, no kako nisam imala dovoljnu snagu niti dovoljan broj proizvoda za ponuditi, nastao je Eto kao neobavezni kolektiv četiri dizajnerice poduzetnice koje sa prepoznatljivim proizvodima žele potaknuti hrvatsku proizvodnju te promovirati hrvatski dizajn. Uz mene, Eto su Jadranka Soviček Krpan, Ana Armano Linta i Zrinka Nedeljković.
Svaki naš proizvod živi ideju dizajnera na svoj osebujan način. Svaka ima svoj smjer, ali svi proizvodi iz kolekcija su interesantni i korisni običnom čovjeku, tako npr., Ana Armano Linta radi didaktičke igrice, Zrinka se specijalizirala za rasvjetna tijela interesantnih oblika, Jadranka je kao i ja prva generacija sa Studija dizajna, zajedno smo studirale. Imamo sličnu produkciju proizvoda i ciljana skupina nam je ista pa se upotpunjavamo s ponudom. Zapravo smo jako dobar tim.
Brand Eto danas objedinjuje različite kolekcije proizvoda za osobnu i kućansku upotrebu, rasvjetna tijela, suvenire, torbe i ostalo. Kolekcije inspirirane glagoljicom (držači za knjige, podmetači, ogrlice s privjescima), kolekcije za serviranje namirnica (pladnjevi, daske za rezanje, podlošci za čaše) ogledala inspirirana geometrijskim tijelima, sjenila za lampe, kolekcije didaktičkih igara (taktilne, auditivne, motoričke). U izradi koristimo reciklirane, ekološke i prirodne materijale što je u današnjici više nego poželjno. Zajedno nastupamo po sajmovima, eventima, dizajnerskim eventima. Što se tiče tajne uspjeha, uvijek postoji netko tko će gurati i pokretati stvari i povlačiti konce uz maksimalnu uvažavanje svih dionika.

Urbana oprema

Koji Vam je najdraži realizirani projekt?
A.K.: Vrlo teško pitanje, ne mogu niti jedan projekt specijalno izdvojiti, svaki ima neku svoju draž i izazov. Za sve što radimo potreban nam je razlog, odnosno motivacija. Motiv koji mnogi često zaboravljaju, a vrlo je vrijedan, je upravo izazov. Možda mi je urbana oprema nekako najinteresantnija, to su moćni projekti gdje cijela zajednica ima određene koristi i prednosti, ti su projekti vidljivi i konkretni, ali ništa ne bi od svega toga bilo da ne postoji odlična suradnja sa krajobraznim arhitektima. Urbana oprema koja se nalazi u Nacionalnom parku Mljet, Eco kampusu Puljane u Nacionalnom parku Krka nosi moj potpis. Također sam dizajnirala za nacionalni park Brijuni koševe za smeće. Prošle godine je realiziran još jedan zanimljiv projekt, a to je urbana oprema za park Trnovčica u Dubravi, napravila sam dizajn stolova, klupa, koševa za smeće i pergola. Interesantno i izazovno je bilo oblikovati vanstandardne jako dugačke i široke klupe kao i pergole čije je površina kojih 50-60 m².
Nama dizajnerima je jako važna suradnja sa arhitektima, tehnolozima i strojarima. Bez te suradnje nikada nećete dobiti dobar konačni proizvod. U Hrvatskoj se može sve proizvesti, imamo cijenjene i dobre majstore, tehnologe, inžinjere. Ni tehnologija nas više ne sputava, tako da je moguće napraviti sve što se zamisli. Naravno da proizvođači koji kvalitetno i puno rade, nemaju vremena za eksponiranje, najčešće se i ne zna za njih, ali dizajneri iz potrebe za realizacijom nekog novog proizvoda dođu do takvih “dragulja” i u toj sinergiji zajednički dođu do kvalitetnih proizvoda.

Na Zagreb Design Weeku 2019. predstavljeni su “Sitty” taburei od stiropora kao osnovnog materijala. Recite nam nešto više o tome?
A.K.: Pri realizaciji ovog proizvoda otišla sam u jedan potpuno drugi materijal, radi se o „stiroporu“ odnosno polistirenu koji se na isti način može obrađivati kao i drvo na CNC strojevima. Kako tehnologija napreduje dobivamo svakojake mogućnosti pa sam htjela isprobati taj materijal da vidim kako se uopće ponaša i što se sve može dobiti od njega. Njegova velika prednost je lakoća i toplina. Ovi taburei različitih veličina prvenstveno su namijenjeni za interijer, ali i za javne površine. Ideja Sitty programa je u prirodni okoliš, javne zelene površine poput šetnica i parkova, uvesti elemente interijera koji su oblikovno i bojama identični, samo su izvedeni u drugim materijalima poput polistirena ili betona.

© Dražen Lapić – SITTY PAIR – taburei

Što je trenutno najnovije?
A.K.: Novi proizvod je napravljen za izložbu, radi se o žiriranoj izložbi u ULUPUH galeriji koja je trenutno u preseljenju pa čekam objavu točnog datuma. Naslov izložbe je Papirologija, okosnica je papir kao materijal i s obzirom da smo skupili više produkt dizajnera i arhitekata, modnih dizajnera, svako će se na svoj način izraziti u papiru. Otkrila sam perivi papir koji je vrlo interesantan, ima svojstva kao tkanina, može se šivati, krojiti, prati u perilici rublja.
I kada me pitaju, od kuda mi dolaze inspiracije? Pa uvijek postoji nekakav problem koji treba riješiti. Npr. sjenila na lampama nakon nekog vremena se zaprljaju. Kako ih očistiti ili, može li se kupiti isto takvo sjenilo i zamijeniti? Kao idealno rješenje se pokazao perivi papir, koji se lako oblikuje, može se oprati u perilici, ispeglati ili ostaviti izgužvano. Tako je nastala podna lampa „Kala7“ čije oblikovno rješenje je inspirirano prirodom odnosno cvjetovima kale koje su elegantne i ujedno romantične.
Konstrukcija je napravljena od savitljivih cijevi unutar kojih je sprovedeno napajanje strujom za led žarulje za sedam kala i umjesto klasičnog sjenila, napravljena je košuljica u obliku cvijeta kale, skupa sa stabljikom. Tzv. cvijet u jednom komadu ima patentni zatvarač na sebi koji se proteže cijelom dužinom, što omogućava lako skidanje i ponovno postavljanje „košuljice-sjenila“. Svi cvjetovi kale mogu biti u različitim bojama, što u konačnici daje atraktivni proizvod promjenjivog izgleda. Varijante su brojne, a podna lampa daje prvenstveno ambijentalnu rasvjetu. U realizaciju ovog proizvoda je uključen velik broj ljudi različitih struka i mislim da ću ići i dalje u razradu tog proizvoda od zidnih lampi do stropnih lampi…

Zahvaljujući Vašem angažmanu, na stranicama našeg časopisa predstavljali smo dizajnere mlađe generacije. Ima li netko koga biste preporučili ili čiji bi rad istaknuli?
A.K.: Ovim putem bi se osvrnula na Školu primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu koja je najstarija obrtno-umjetnička škola u Hrvatskoj. Malo je reći koliko sam oduševljena načinom rada s učenicima, profesorima koji ulažu svo svoje umijeće kako na najbolji način prenijeti teorijsko i praktično znanje na učenike, te kako s vrlo ograničenim sredstvima su stvorili vrlo zdrav i kreativan ambijent. Iz te škole izlaze mladi ljudi vrlo širokog pogleda i sa dosta praktičnog znanja, što se vidi i na izložbama učeničkih radova. Ovi mladi ljudi imaju hrabrosti biti totalno drugačiji i posebni u svom izričaju. Nastavnici i mentori pažljivo prate motivaciju učenika i potiču ih na nove izazove i takvu školu i kvalitetne mlade ljude bi trebala i šira društvena zajednica i grad Zagreb još jače podržati. Kreativnost je najviša razina znanja i ona traži stručnost, originalnost te maštovitost u određenom području ili disciplini. Škola sad već godinama kontinuirano sudjeluje na Ambijenti, redovito na Danu D, Zagreb Design Week-u, u Noći muzeja, na svim bitnim većim manifestacijama, u galerijama i u virtualnom prostoru. Na ovogodišnjoj Ambienti su dobili mogućnost da pet najboljih učenika ima svoje izlagačko mjesto U Design Zoni kako bi se dodatno predstavili. Imamo kvalitetne nastavnike i kvalitetne učenike, i kada bi se tretiralo obrazovanje kao primarni nacionalni interes i strategija, vjerujte – uspjeh bi nam bio zagarantiran.

Urbana oprema Nacionalni park Mljet

U svakodnevnom životu dizajn je prisutan svuda oko nas, kako bi se moglo implementirati više dizajna u tvrtkama?
A.K.: Vrlo važna je i implementacija dizajna u razne grane industrije zato što bez kvalitetnog i inovativnog industrijskog dizajna nema konkurentnog proizvoda na sve zahtjevnijem tržištu, kao što bez grafičkog dizajna nijedna tvrtka neće kvalitetno vizualno komunicirati, odnosno biti prepoznata. Svijest o dizajnu je puno veća nego prije, no još nije jasno koja je njegova uloga i mnoge tvrtke nemaju razrađenu marketinšku strategiju i nedostaje im spoznaja o potrebi oformljavanja odjela koji će se baviti isključivo razvojem novih proizvoda i marketinškim aktivnostima kako bi se ti novi proizvodi mogli što uspješnije plasirati na tržište. Dizajn nam je potreban, dizajn se ogleda u svemu oko nas, od vašeg poslovnog prostora, prodajnog mjesta, vizualnog identiteta, izgleda osoblja, radnih odjela vaših npr. instalatera na terenu pa do šalica za kavu i čaj koje se koriste u tvrtki. Što se tiče produkt dizajna, on ima još važniju ulogu jer nudi rješenja za ozbiljne društvene probleme i uspostavlja nove obrasce ponašanja. Dizajn vam može biti samo pomoć, ako implementirate dizajn u nekom od segmenata ovisno o budžetu, ostavit ćete pozitivan utisak na svoje klijente/kupce. Vjerujte, ulaganje u dobru ideju kao i slušanje pravog savjeta, uvijek se višestruko isplati. U takvoj sinergiji možemo pokazati kako kreativnost nema granica i da ste dovoljno zreli i ozbiljni postati važan sudionik na tržištu.

Autor: Goran Korać

Podijeli:
  • googleplus
  • linkedin
  • mail

Autor: promogradnja